COMUNICÁU CONCENTRACIÓN XUNTA XENERAL

Otra vez los corazones multicolores vuelven a ondiar n’Uviéu. Otra vez los falantes de les llingües propies d’Asturies tienen que salir a la cai a dicir que yá ta bien, que tenemos unos derechos y que se tienen que reconocer.
 
Depués de 40 años d’esta reivindicación, ¿entá tamos asina, reclamando a les puertes de la Xunta Xeneral que se reconozan unos derechos que n’otres comunidaes yá tienen dende va décades? ¿Cómo se pue falar de normalidá democrática? Tamos nel 2022 y n’Asturies sigue considerándose llegalmente que les sos llingües propies son de segunda categoría porque nun tienen reconocimientu oficial como les demás.
Cuando nel 2019 el PSOE ganó les elecciones llevando nel programa electoral la oficialidá, la esperanza de qu’eso cambiara medró. Y más cuando se formó’l Gobiernu y l’aritmética parllamentaria fixo pensar que la reforma estatutaria yera inminente. Pero llegó la pandemia y esi procesu paróse. Otres coses nun les pararon, pero como llevamos 40 años esperando debieron pensar que podíemos esperar otros dos. Somos una comunidá de falantes maltratada yá demasiaos años y esi maltratu tien qu’acabar yá, nesta llexislatura.
Esta concentración ye una llamada d’atención a los nuestros representantes políticos. Venimos a dici-yos a les puertes de la Xunta Xeneral qu’esta oportunidá tien que ser la definitiva. Nun aceptamos nengún plazu pa resolver esti asuntu que nun seya’l fin de la llexislatura.
Venimos a dici-yos que traigan equí’l debate de la reforma estatutaria y de la redacción del artículu cuartu. Nes últimes elecciones votóse mayoritariamente a partíos que dicíen defender los derechos llingüísticos d’asturianos y asturianes, así que queremos que’l PSOE, el partíu que caltién al Gobiernu, lleve al plenu un proyectu pa que tolos grupos parllamentarios se pronuncien.
La nuestra propuesta de redacción del artículu cuartu ye pública y conocida de tolos partíos: una oficialidá que reconoza’l derechu a usar l’asturianu y el gallego-asturianu igual que’l que yá tienen les persones qu’usen el castellanu.
Nun aceptamos condicionantes pa desenvolver esi derechu. ¿A qué vien esixir una mayoría cualificada pa poder regular la oficialidá en tolos ámbitos? ¿Quieren aplazar el debate? ¿Quieren dexar correr el tiempu a ver si desapaez el problema o hai una mayoría de partíos contrarios que lu aparquen indefinidamente?
Tamién venimos a dici-yos que nun tamos d’alcuerdu n’introducir nel debate asuntos que nada tienen que ver colos derechos llingüísticos como contrapartida pa votar a favor. O se ta pol reconocimientu de derechos o se ta pola limitación de derechos. Yá lo diximos milenta veces: o yes un partíu que ta pola tolerancia y l’ampliación de llibertaes o yes un partíu que ta pola intolerancia y la negación de derechos. Foro tien que decidise yá pa que sepamos a qué nos atener.
La postura de la derecha intolerante, de Vox, PP y Ciudadanos, yá la conocemos. Hailos más acérrimes y ultramontanos y hailos que quieren vender esa idea tramposa y cínica de “asturianu sí, oficialidá non”. Cualquiera pue comprobar que los que dicen eso nunca usen l’asturianu y namás s’alcuerden d’ello pa reprimir o negar derechos, pa roba-y espacios. Tar en contra de reconocer oficialmente l’asturianu y el gallego-asturianu ye tar a favor de la discriminación llegal, así que nun nos vengan con cuentos.
Sabemos que van intentar enfriar les espectatives alredor de la reforma estatutaria, semando desánimu y sensación de derrota. Vímoslo toos estos meses y nes últimes selmanes nes columnes de los periódicos asturianos un día sí y otru tamién. Pues equí tamos: güei y les veces que faiga falta salir a la cai a pidir lo que llevamos 40 años pidiendo.
Tenemos l’enfotu que nos da ser sabedores de los derechos que nos asisten y tenemos amás la fuercia de munches décades de llucha incansable. Nun nos vamos dar y vamos siguir recordándo-yoslo a los nuestros representantes políticos. Ta muncho en xuegu: el futuru de les llingües d’Asturies. La ocasión merez la responsabilidá de tolos partíos que tán na Xunta Xeneral. Tean a l’altura.
 
¡OFICIALIDÁ ENSIN TORGUES!
¡YÁ,YÁ,YÁ, OFICIALIDÁ!